måndag 5 maj 2008

Redan igång

Det blev en flygande start på Carlanderska. Redan i onsdags var jag på kort intro med barnmorska, hämtade ut alla preparat och tog den första sprutan. Bara dagen efter att vi hastigt bestämt oss för att köra ett försök på Carlanderska.

Det kanske verkar lite tokigt att betala dyrt för ett försök på Carlanderska nu, när vi är inbokade för nästa Sahlgrenskaförsök efter sommaren. Som jag ser det är det inget alternativ att fundera över. När möjligheten finns att göra detta privata försök, ja då måste vi helt enkelt ta den möjligheten. Kanske svider det extra mycket om det misslyckas. Men alternativet att aktivt välja bort det här försöket finns bara inte.

Vid de två tillfällen jag har varit på Carlanderska under denna behandlingen har jag träffat samma barnmorska. Vi träffade henne även under utredningen. Hon är lite klämkäck, men väldigt trevlig. När jag träffade henne för att lära mig deras sprutor pratade vi om hur bra det var att vi kunde starta upp så snabbt. Då da hon något i stil med: -Ja, nu kanske du får vara gravid i sommar istället, det skulle väl vara härligt? Jag hajjade verkligen till när hon sade det. Det slog mig att jag hade faktiskt inte tänkt att det skulle kunna vara så.

Imorse var jag på ultraljud för att se hur äggblåsorna mognar. Det var ungefär sex större och några mindre. Läkaren var nöjd med det och dosen ska inte ändras. Jag ser det som ett gott tecken att dosen ska vara oförändrad. Dels tror jag att det är bättre att ligga på en och samma dos istället för att ändra. Dessutom är jag otroligt glad för att jag svarar på denna dosen. Det innebär att det finns utrymme för högre doser om det skulle vara så att det behövs i ytterligare ivf-behandlingar.

Efter ultraljudet träffade jag den käcka barnmorskan för sprutgenomgång igen. Nu ska jag ta en annan spruta också, på morgonen. Den stoppar upp så att en naturlig ägglossning inte sker. Den sprutan var lite besvärligare än de jag använt tidigare. Inte alls lika vass. Jag tryckte in nålen sakta som jag brukar göra. Men det hände inget först. Jag fick ta i ordentligt. Låter kanske otäckt, men jag är övertygad om att de flesta lätt skulle fixa det.

När jag satt i väntrummet kom en tjej in som jag tror skulle på äggplock. Jag blev faktiskt lite avundsjuk. Tänkte att det skulle vara skönt att få lägga sig ned. Jag är så trött idag.

Inga kommentarer: