fredag 9 maj 2008

Ultraljud

I morse var jag på det andra ultraljudet inför äggplock. Det var en annan läkare den här gången. Han var trevlig. Jag såg direkt på skärmen att det såg bra ut. Jag kan göra de här undersökningarna själv nu. Han räknade inte exakt hur många äggblåsor det var, men uppskattade det till ungefär 12 st. Det gjorde jag också. Det blir alltså äggplock på måndag som planerat.

Jag tog upp frågan med att sätta tillbaka två embryon. Jag trodde att det skulle gå bra eftersom vi har misslyckats tre gånger nu. Men det kunde jag fet-glömma (ha, ivf-skämt). Jag hörde direkt på honom att det inte skulle gå att tjata det till sig. Han menade att det ser så bra ut för oss att det är alldeles för hög risk för tvillinggraviditet. När jag kopplar bort hjärnan tycker ju jag att det vore toppen med tvillingar, men det är så klart en riskgraviditet och ska helst undvikas. Jag vet.

Jag påpekade att även om det ser bra ut så har vi ju faktiskt misslyckats tre gånger. Han menade att vi inte skulle snabba på att få barn, det behövs flera försök. (Snabba på!? Hallå, drygt två och ett halvt år!) Nåja, det var trevligt att prata med honom, och han var väldigt positiv till våra chanser. Han sa att han blev glad när han såg mig. Vad nu det betyder? Jag blev också glad.

Efteråt träffade jag barnmorskan (den käcka) för planering. Nu gäller det att följa planen och ta rätt sprutor de sista dagarna. Själva ägglossningssprutan ska tas kl. 20.00 (exakt) på lördag kväll. Då är vi på bröllop. Jag kommer nog vara den enda som har en spruta i handväskan. Det finns ett akutnummer att ringa om något strular med den sprutan. Det var skönt, för jag har funderat på det. Jag har bara en sådan spruta.

Enligt barnmorskan var det inga problem alls att dricka alkohol nu. Snarare tvärt om, njut och må bra. Jag ska ändå hålla mig till vinet till maten. -Kanske är det det sista du dricker på länge, sade hon och log. -Ja vi får se, sade jag.

Inga kommentarer: