onsdag 14 maj 2008

Äggplock på Carlanderska

Denna gången var jag inte i närheten lika nervös som förra gången. Jag funderade lite på om det skulle göra mer ont. Vad jag har förstått kan det variera ordentligt från gång till gång.

På Carlanderska gör de långtidsodling, dvs man sätter tillbaka embryot 5 dagar efter äggplocket istället för vanliga 2 dagar. Efter 5 dagar har embryot delat sig en massa gånger och statistiskt har man något större chanser om man får tillbaka ett långtidsodlat embryo, en blastocyst. Det vill vi gärna ha. Problemet är att för att långtidsodling ska bli aktuellt måste man få ut många ägg. Flera faller bort under proceduren och risken är att det inte är något embryo som klarar sig under förvaringen i 5 dagar. Jag hoppades alltså på många ägg.

Vi var på plats på Carlanderska på morgonen, och fick ett eget litet bås. Det är lite mer mysigt och ompysslande på Carlanderska än på Sahlgrenska. Sen var det det vanliga; på med skjorta och strumpor, värktabletter, kanyl i armen och värmedyna på magen. Jag låg i sängen och Fredric lutade sig tillbaka i fåtöljen.

Så var det dags. Det var vår läkare som skulle göra äggplocket. Han är bra. Det var många i rummet, jag förstod inte vem som hade vilken roll. En tjej presenterade sig och berättade att det var hon som var från labb. Jag gillar labbfolket. När jag fick morfinet mådde jag bra. Fredric höll mig i kinden, en kvinna höll mig i foten och en annan kvinna pratade mycket. Jag ville helst bara titta på skärmen med äggblåsorna.

Några äggblåsor punkterades. Det fanns många äggblåsor. Bra. Så sa labbtjejen något från rummet bredvid och en tv-skärm uppe vid taket sattes på. Där var ett ägg. Runt och fint, perfekt. Bilden byttes och fem ägg visades samtidigt, vi hade fortfarande flera äggblåsor kvar. Jag blev glad. För att komma åt sista äggblåsan på höger sida skulle "hålla fot"-kvinnan trycka på magen. Det gjorde ont. Jag bad om mer morfin, och kände mig lite busig.

På andra sidan fanns det inte lika många äggblåsor. Jag kände mig förvirrad. Efter ultraljudet några dagar innan trodde jag att höger sida hade många och vänster få. Nu var det tvärt om. Hur hade det gått till, funderade jag i morfindimman.

När det var klart leddes jag tillbaka till sängen och den sköna värmedynan. Jag var yr. Vi var glada och nöjda, det måste ha blivit en god skörd.

Efter en stund fick vi reda på att det blev 11 ägg. Verkligen över förväntan. Det innebar att det kan bli aktuellt med långtidsodling. Vi fick en tid för återförande på lördag. Om färre än 6 ägg blev befruktade skulle det bli en vanlig återföring på onsdag, två dagar efter äp. Ytterligare en nervös och hoppfull väntan på att de inte ska ringa.

Nu vet vi att hela 8 ägg befruktades. Det trodde jag verkligen inte. Så otroligt bra. Nu gäller det att de delar sig bra så att det på lördag åtminstone finns en fin blastocyst kvar.

Inga kommentarer: