onsdag 30 april 2008

Hit och dit och tillbaka igen

Gårdagen var helt tokig. Mensdag 1 och därmed halvtråkigt humör.

Jag ringde till Sahlgrenska för att meddela att vår fet inte funkat, och höra om vi hinner med en hel stimulering direkt innan semestern. Jag hade tom med mig nässprayen till jobbet för att kunna börja direkt vid klarttecken. Tyvärr var det fullbokat, överbokat, tokbokat. Så det gick inte. Jag blev väldigt förvånad, hade inte tänkt på det som ett alternativ. Vi planerades in till direkt efter sommaruppehållet. Spraystart under semestern för att vara redo när de öppnar.

Besviken men inte helt nedslagen ringde jag till vigselbokningen för Rådhuset (jo, vi ska GIFTA oss, tjoho). Vi kan inte skicka in anmälan innan hinderprövningspapprena kommit från Skatteverket. Förra veckan fanns det tio platser kvar till vår lördag. Jag ville alltså kolla att det fortfarande fanns platser kvar. Inbjudningarna till familjen skulle postas samma dag. Tja, små marginaler. Kvinnan meddelar att det finns tre platser kvar. Gulp! Inte en chans att det finns plats för oss om några dagar när vi kan posta anmälan alltså. Jag frågar om det finns möjlighet att reservera en plats. Kvinnan säger att hon inte brukar göra så för att det ska vara samma chans för alla. Jag vet inte vad eller varför, men hon säger att hon kan sätta in en lapp i pärmen med våra namn. Och därmed räddar hon mig. Ett nej där och då hade inneburit avgrunden för mig efter att precis ha misslyckats på tredje ivf-återföringen och fått besked om att vi inte kan fortsätta förrän om fyra månader. Jag är otroligt tacksam.

Som en vild chansning mailade jag till Carlanderska för att höra om det möjligtvis skulle gå att göra ett försök där före sommaren. Jo tjena, säkert. Men kanske, kanske. De brukar ringa upp senare samma dag. Dags att krama mobilen igen och hoppas på samtal denna gång.

Såklart var det inplanerat jobbmöte och utvecklingssamtal just den här dagen, dag 1. Piss alltså. Men det gick riktigt bra. Jag kände mig på hyffsat gott humör, och hoppades att Carlanderska skulle vänta med att ringa tills efter mötena.

Efter utvecklingssamtalet promenerade jag iväg och postade inbjudningarna som vi formulerade och scrappade ihop kvällen innan. Jag passade på att köpa frimärke till ett eventuellt postande av intyg och anmälan till Rådhuset. Anmälningsblanketten skrevs ut.

På eftermiddagen ringde Carlanderska och meddelade att vi visst kunde köra en omgång före sommaren. Med början nästa dag. Hoppsan, oj då måste vi bestämma oss nästan nu på en gång alltså. Samtal med Fredric och vägande för och emot. Hur göra? Vi kör.

Nytt samtal med Carlanderska. Det blir korta metoden. Sprutor direkt utan spray. Tid för sprutskola dagen efter. Jag har inte använt deras preparat innan.

När det var dags att åka hem var jag helt skakig, känslorna och tankarna snurrande runt. Shit, vad fort allt händer. Det är lika bra det. Oj, oj. Kära nån.

Tjugo över fem vittjar jag brevlådan och ser ett kuvert från Skatteverket. Kopplar inte alls. Är det ett komplement till deklarationen? Våra intyg såklart! Skitbra. Fredric kastar sig iväg till träningen. Jag fyller i lappen och prisar mig själv som förberett så bra med frimärke, kuvert och anmälningslappen. Spring bort till Jaegersdroffsplatsen och postlådan med tömning 18.00.

Springer tillbaka i värmen och slinker svettig in på bostadsrättsförmedlingens årsstämma där jag väljs in till styrelsen.

Sen är jag helt slut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jösses vilken dag! Det var ju verkligen mycket på en dag, känns som om allt gick er väg också. Jag blev så glad för inbjudan att jag gick med leende hela dagen.
Kram Sofia