torsdag 13 december 2007

Äggutplock

Inför äggutplocket

I lördags kväll, exakt klockan 20.00, tog jag äggmognadssprutan. Sedan var det bara att vänta. Tills på måndag. Äggutplocket. Under lördagen var jag rejält öm i magen. Men det försvann tills på söndagen. Det gjorde mig nervös. På söndag kväll var jag väldigt orolig. Tänkte på allt och inget som kunde gå fel. Oron i kroppen ville inte försvinna. Jag tänkte på om det kunde vara så att äggen redan släppt, och att det var därför som jag inte var öm i magen längre. Jag tänkte på att det kanske inte fanns några ägg i äggblåsorna.

Äggutplocket

Jag skulle vara på plats 7.30. Fredric lämnade av mig i god tid. Jag satt nervös i väntrummet. Efter ett tag ropades jag upp. Jag kom in i ett rum med tre sängar. Man kunde dra för draperier emellan sängarna. Jag valde sängen längst in i rummet och började byta om till en rock och långa strumpor. Jag låg i sängen och en trevlig barnmorska kom med en varm vetekudde till magen. Jag fick en spruta i baken och en sådan där öppen kanyl i armen. Det gjorde inte ont. Jag låg där en stund och kände mig väldigt liten. Kl. 10.00 skulle det vara dags, men redan innan 9 sa barnmorskan att vi tar det nu. Då skulle ju inte Fredric hinna dit, det stämde ju inte med tiderna vi fått. Jag skickade ett sms, stängde av mobilen men tog med den ändå. Låter knäppt, men jag tyckte att han var med i telefonen.

Äggutplocket gick bra. Det gjorde inte alls ont. Jag var spänd och nervös i början. När jag fick morfinet i armen, slog det till i hela kroppen samtidigt. Obehagligt först. Sedan skönt. Jag slappnade äntligen av och brydde mig inte längre så mycket om vad läkaren sysslade med. Gör ni det ni ska göra, så ligger jag här. I hörnet satt en kvinna från labb. Hon samlade upp äggen. När hon sa att två kommit, blev jag helt lugn. Då fanns det åtminstone något ägg. Det var intressant att se på skärmen när äggblåsorna punkterades. Jag blev nästan lite besviken när de sa att det var över. Jag hade ju inte fått ont så att jag kunde be om mer morfin. Jag var lättad när jag försiktigt gick tillbaka till rummet. Nio ägg blev det.

En annan tjej hamnade i sängen utanför mig. Jag låg och tjuvlyssnade när hon pratade med barnmorskan. Tjejen tyckte att äggmognadssprutan hade varit brutal. Hon hade tryckt och tryckt innan hon fick in den. Jag undrar om hon sprutade med nålen som man har när man blandar. Den är tok-brutal, jättetjock. Men man byter ju till en tunn nål innan man sticker sig. Kan hon verkligen ha tryckt in den tjocka?

Jag hade inte legat länge i sängen innan Fredric kom in. Det var så skönt att se honom. Det var lika bra att han inte var med på äpputplocket. Fredric hämtade fika i korridoren. Efter en stund åkte han till jobbet och jag somnade.

Inga kommentarer: